Att hålla Esbo rent är på allas vårt ansvar

19.09.2020 kl. 19:49
Anne Ahlefelt, ordförande för Kvinnoförbundet i Esbo, skriver om allas ansvar att hålla Esbo skräpfritt.

Som ordförande i Kvinnoförbundet i Esbo var det självklart att jag deltog i skräpplockningsdagen som ordnades onsdagen 16.9. Jag drog på mej plasthandskar, tog några plastpåsar i fickan och gick ut på morgonpromenad. Vädret var inte det allra bästa, men att börja dagen med frisk luft och lite motion är aldrig fel. Och att dessutom samtidigt göra lite allmän nytta skadar ju inte alls. Det kändes faktiskt riktigt bra.

Det som däremot inte kändes bra var att inse hur mycket skräp det finns omkring på gatorna och i naturen. Inte är det väl så här vi vill ha det i Esbo. På min rätt korta promenad fyllde jag lätt en soppåse med skräp. Det var plastförpackningar, pappförpackningar, godispapper, plåtburkar, glassplitter, papperslappar, sugrör, kapslar och korkar, en blöja och en fendert. Ja och mängder av tobaks askar, fimpar, snusburkar och prillor. Det fanns av allt och det fanns mycket.

Jag är glad att jag tog med mej några extra påsar för då kunde jag lite sortera bland skräpet. Åtminstone kunde jag hålla plast och plåt skilt från allt annat för att sedan hemma kunna lägga dem i rätt sopkärl. Men hur svårt kan det vara att se till att ens eget skräp hamnar i skräptunnorna? Det finns ändå rätt mycket skräptunnor omkring i staden, så det är nog inte så hemskt långt man behöver bära på det. Om det saknas skräptunnor eller om tömning av dessa inte skötts är det bra att vara rakt i kontakt med stadens miljöcentral. Men vi får inte bara vända blicken bort eller tänka att det är någon annans problem. Problemet och ansvaret är vårt. Både mitt och ditt.

Det är dags att skärpa sej. Vi kan inte låta det vara så här i vårt Esbo. Det är vi som skall se till att naturen och djuren mår bra och att vår hemkommun är trivsam och ren. Svenska Kvinnoförbundet i Esbos initiativ var ypperligt och jag hoppas att det var flera som hängde med och plockade skräp under dagen. Men vi skall inte hålla oss till bara en dag, utan låt detta vara ett startskott till ett gemensamt talko där vi alla bär vårt strå till stacken. Eller rättare sagt, bär vårt skräp till skräptunnan. Tillsammans håller vi Esbo rent.

Anne Ahlefelt

Ordförande, Svenska Kvinnoförbundet i Esbo

#plockaskräp #poimiroska #pickitup

Här kommer ännu några lätta tips på hur vi alla kan delta i att hålla staden ren:

- ha alltid med dej plasthandske och –påse

- var noga med att alltid föra ditt eget skräp i skräptunnorna

- plocka upp skräp, som ligger i naturen

- meddela Esbo stads miljöcentral om nedskräpade områden

- meddela Esbo stad ifall skräptunnorna är överfulla och borde tömmas

- säg till ifall du ser att någon skräpar

Anmäl nedskräpning:

Esbo stads miljöcentral, kundtjänst mån-fre 10-15